facebook
twitter
Επενδύσεις της ΔΕΗ σε ανανεώσιμες πηγές και στα Βαλκάνια


Τρίτη, 16 Ιανουαρίου 2018

Έξοδο στα Βαλκάνια επιχειρεί η ΔΕΗ Ανανεώσιμες, θυγατρική της ΔΕΗ στον τομέα των ΑΠΕ, επιδιώκοντας συμμετοχές σε αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα της περιοχής, ενώ παράλληλα προετοιμάζεται για τη διεκδίκηση σημαντικού μεριδίου στην εγχώρια αγορά, σε μια προσπάθεια να καλυφθεί το χαμένο έδαφος των προηγούμενων ετών.

Ουκρανία, Κόσοβο, Αλβανία, Σκόπια, Τουρκία είναι ορισμένες από τις χώρες που «κοιτά» η εταιρία, ενώ σε ορισμένες από αυτές βρίσκεται πολύ κοντά σε συμφωνίες με τοπικούς επιχειρηματίες, καθώς το «μοντέλο» που θέλει να ακολουθήσει η εταιρία είναι η αναζήτηση συμμαχιών με παίκτες που γνωρίζουν τις τοπικές αγορές, αντί της αυτόνομης ανάπτυξης και η συγχρηματοδότηση των έργων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) και την Παγκόσμια Τράπεζα, που δραστηριοποιούνται στις χώρες της περιοχής. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας, Ηλία Μονοχαλιά, οι τιμές αγοράς της «πράσινης» ενέργειας διαμορφώνουν ιδιαίτερα ελκυστικό περιβάλλον σε αρκετές από τις χώρες αυτές, στις οποίες άλλωστε επιδιώκει να αποκτήσει παρουσία και η μητρική ΔΕΗ.

Στην ελληνική αγορά, η ΔΕΗ Ανανεώσιμες σκοπεύει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, διεκδικώντας μερίδιο από την «πίτα» των διαγωνισμών για νέα ισχύ ΑΠΕ που θα προκηρυχθούν τα επόμενα χρόνια, καθώς το μοντέλο της αγοράς μεταβαίνει από το καθεστώς των εγγυημένων τιμών σε εισαγωγή ανταγωνισμού.

Η εταιρία διαθέτει σήμερα στην Ελλάδα χαρτοφυλάκιο συνολικής ισχύος 153 μεγαβάτ ΑΠΕ, μέγεθος εξαιρετικά περιορισμένο αν αναλογιστεί κανείς ότι η ΔΕΗ ανέπτυξε το 1983 στην Κύθνο το πρώτο αιολικό πάρκο στην Ευρώπη καθώς και ένα από τα πρώτα φωτοβολταϊκά. Όπως επίσης και ότι το σύνολο της εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ στην Ελλάδα είναι 5660 MW, δηλαδή μερίδιο της ΔΕΗ Ανανεώσιμες είναι κάτω από 3 % (στα μεγέθη δεν περιλαμβάνονται τα μεγάλα υδροηλεκτρικά).

Στον βραχυπρόθεσμο και μακρυπρόθεσμο προγραμματισμό της εταιρίας βρίσκονται έργα ισχύος άνω των 4000 μεγαβάτ, εκ των οποίων:

-Τα 90 MW, κόστους επένδυσης 113 εκατ. ευρώ είναι ώριμα αδειοδοτημένα και προβλέπεται να τεθούν σε λειτουργία ως το τέλος του 2019. Πρόκειται για 14 αιολικά πάρκα και 4 μικρά υδροηλεκτρικά στα οποία εκτός από νέες επενδύσεις περιλαμβάνονται και αναβαθμίσεις υφιστάμενων μονάδων.

-Άλλα 244 MW, επένδυσης ύψους 430 εκατ. ευρώ βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης και αναμένεται να ολοκληρωθούν ως το 2020. Στη λίστα περιλαμβάνονται αιολικά, γεωθερμία καθώς και συμπαραγωγή ενέργειας και θερμότητας.

-Για έργα 800 MW σε Ελλάδα και εξωτερικό η ΔΕΗ Αν. επιδιώκει συμμετοχή 50 %, δηλ. η αναλογούσα ισχύς στην εταιρία είναι 400 MW

-Τέλος έχουν υποβληθεί αιτήσεις αδειοδότησης για αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 3.780 μεγαβάτ.

Πηγή: huffingtonpost.gr

Οι ισχυρές επιδόσεις των κυριοτέρων οικονομιών της Ευρωζώνης αναμένεται να βοηθήσουν και την Ελλάδα, την οικονομία της οποίας θα συνεχίσει να ενισχύει ο τουρισμός σημειώνει το πρακτορείο Bloomberg.

Μάλιστα σημειώνει ότι το πρακτορείο ταξιδιών TUI AG αναφέρει ότι οι κρατήσεις για την Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 16%, ένδειξη πως ο τουριστικός τομέας θα εξακολουθήσει να τονώνει την οικονομία, εν αναμονή των αναγκαίων επενδύσεων. Οι οικονομολόγοι, δε, εκτιμούν ότι το ελληνικό ΑΕΠ θα αυξηθεί φέτος κατά 2,2%.

Όπως δείχνει μηνιαία έρευνα του Bloomberg, η πρώτη για το 2018, η οικονομική ανάκαμψη της Ευρωζώνης, που έχει επονομαστεί και «Euroboom», δεν εμφανίζει σημάδια επιβράδυνσης και οι οικονομολόγοι το έχουν αντιληφθεί, με τις εκτιμήσεις για τον ρυθμό ανάπτυξης να κυμαίνονται στο 2,2%.

Οι βελτιωμένοι δείκτες ενθαρρύνουν ήδη τους ιθύνοντες της ΕΚΤ να προχωρήσουν στον τερματισμό του προγράμματος αγοράς ομολόγων.

Ωστόσο, ο πληθωρισμός υπολείπεται του στόχου που έχει τεθεί (λίγο κάτω από 2%), επομένως οι όποιες αλλαγές θα εφαρμοστούν σταδιακά. Η εκτίμηση είναι πως οι τιμές καταναλωτή θα αυξηθούν κατά 1.5% φέτος και 1.6% το 2019, ενώ δεν θα υπάρξει αύξηση των βασικών επιτοκίων μέχρι το 2019.

Πηγή: iefimerida.gr

 

«Η αντιμετώπιση των μεγάλων στρατηγικών κακοπληρωτών οφείλει να αποτελέσει μία εθνικής σημασίας προτεραιότητα κατά το επόμενο διάστημα» τονίζει ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, υποστηρίζοντας ότι δεν μπορούν να μπαίνουν στην ίδια ζυγαριά οι μικρομεσαίοι που δίνουν αγώνα επιβίωσης με τους στρατηγικούς κακοπληρωτές

Σε άρθρο του στο ΑΠΕ, ο κ. Δραγασάκης σημειώνει πως ναι μεν το φαινόμενο των στρατηγικών κακοπληρωτών είναι παγκόσμιο, ωστόσο στη χώρα μας «αποτελεί ένα διακριτό διαχρονικό γνώρισμα του ελληνικού καπιταλισμού» και η αντιμετώπισή του δεν θα είναι εύκολη. Όμως, όπως επισημαίνει, «το θεσμικό πλαίσιο που διαμόρφωσε και συνεχώς ενισχύει η σημερινή κυβέρνηση αναδεικνύει το πρόβλημα και διευκολύνει την αντιμετώπισή του».

«Ανάγκη ευρύτερων συνεργειών»

Ο κ. Δραγασάκης κάνει λόγο για ανάγκη ευρύτερων συνεργειών όλων των εμπλεκομένων, διαρκή και συντονισμένη προσπάθεια ακόμη και νομοθετικές πρωτοβουλίες εφόσον χρειαστεί, σημειώνοντας πως οι στρατηγικοί κακοπληρωτές «όσο ισχυρούς προστάτες και αν έχουν, όσο και αν υποβοηθούνται από δυνάμεις της αδράνειας και της ανοχής είναι χρέος της Πολιτείας και των θεσμών να υπερασπιστούν την κοινωνία και το δημόσιο συμφέρον».

Επίσης, σημειώνει ότι δεν μπορούν να μπαίνουν στην ίδια ζυγαριά οι μικρομεσαίοι που δίνουν αγώνα επιβίωσης, με τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και πως η αντιμετώπιση του προβλήματος των κόκκινων δανείων είναι όρος για την έξοδο από την κρίση αλλά και προϋπόθεση ώστε να μπορούν οι τράπεζες να χορηγούν και πάλι δάνεια σε όσους τα έχουν ανάγκη.

Πηγή: tanea.gr

 

Στη δέσμευση των λογαριασμών που διατηρούν οφειλέτες στο εξωτερικό καταφεύγουν οι τράπεζες, σε μια προσπάθεια να εισπράξουν μέρος των απαιτήσεων που έχουν από δανειολήπτες, για τους οποίους υπάρχουν σοβαρές υπόνοιες ότι είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

Την πρακτική αυτή ξεκίνησε πρώτη η Eurobank δεσμεύοντας –σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg– τραπεζικό λογαριασμό στο Βέλγιο, που διατηρούσε γνωστός Έλληνας επιχειρηματίας o οποίος είχε οφειλές προς την τράπεζα ύψους 4,8 εκατ. ευρώ. Ο εν λόγω επιχειρηματίας, που δραστηριοποιείται στον κλάδο των τροφίμων και διατηρεί δραστηριότητα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Βέλγιο, είχε σταματήσει να εξυπηρετεί τις οφειλές του εδώ και περίπου πέντε χρόνια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της τράπεζας την επίμαχη περίοδο εισέπραξε μερίσματα ύψους 6 εκατ. ευρώ. Η Eurobank είχε επιχειρήσει να ρευστοποιήσει περιουσιακά στοιχεία του συγκεκριμένου οφειλέτη δύο φορές, αλλά και στις δύο περιπτώσεις ο πλειστηριασμός είχε αναβληθεί έπειτα από επεισόδια που είχαν προκληθεί στα δικαστήρια από τις αποκαλούμενες «συλλογικότητες». Σύμφωνα με το δημοσίευμα, την ίδια πρακτική θα ακολουθήσει και η Εθνική Τράπεζα, η οποία έχει καταφύγει επίσης στα δικαστήρια ζητώντας να κάνει χρήση της σχετικής δυνατότητας.

Να σημειωθεί ότι τη δυνατότητα αυτή δίνει ο ευρωπαϊκός κανονισμός για την Ευρωπαϊκή Διαταγή Δέσμευσης Τραπεζικού Λογαριασμού, που ισχύει εδώ και περίπου ένα χρόνο και συγκεκριμένα από τις 18 Ιανουαρίου του 2017. Πρόκειται για τον κανονισμό 655 βάσει του οποίου οι δανειστές μπορούν να επιτύχουν τη δέσμευση τραπεζικών καταθέσεων που διατηρεί ο οφειλέτης τους σε κράτη-μέλη της Ε.Ε. (εξαίρεση αποτελεί η Μ. Βρετανία και η Δανία). Η νομοθεσία επιτρέπει π.χ. στον Α κάτοικο Ελλάδος, που έχει μια απαίτηση κατά του Β κατοίκου Ελλάδος και ο οποίος διατηρεί μια κατάθεση στη Γερμανία, να δρομολογήσει τη διαδικασία για τη δέσμευση του τραπεζικού λογαριασμού του. Η διαδικασία είναι μονομερής, δηλαδή για την έκδοσή της δεν καλείται προηγουμένως ο οφειλέτης, ο οποίος όμως μπορεί να αμυνθεί εκ των υστέρων μετά δηλαδή τη δέσμευση.

Ο κανονισμός ορίζει ότι κάθε κράτος-μέλος πρέπει να εγκαταστήσει μια κεντρική υπηρεσία η οποία είναι ο αποδέκτης εντολών για τη δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών, τις οποίες θα κοινοποιεί στα πιστωτικά ιδρύματα. Δανειστές που δεν γνωρίζουν αν ο οφειλέτης τους έχει σε συγκεκριμένο κράτος-μέλος περιουσία, μπορούν να διατυπώσουν σχετικό αίτημα στην κεντρική υπηρεσία η οποία και θα τους ενημερώνει για το αν και πού ο οφειλέτης έχει τραπεζική κατάθεση. Η παροχή πληροφοριών είναι ένα πολύ σημαντικό μέτρο για την ικανοποίηση αξιώσεων, στον βαθμό που επιτρέπει στον δανειστή να προχωρά στην κατάθεση αίτησης μόνο αν προηγουμένως έχει βεβαιώσει την ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη σε συγκεκριμένη χώρα. Οπως εξηγούν αρμόδια στελέχη, η δέσμευση λογαριασμών σε κράτος-μέλος της Ε.Ε. δεν είναι διατραπεζική υπόθεση, αφού προϋποθέτει δικαστική απόφαση. Στη χώρα μας αρμόδιος για την έγκριση του αιτήματος είναι ο ειρηνοδίκης ή ο πρωτοδίκης του τόπου έκδοσης της διαταγής δέσμευσης.

Η δέσμευση λογαριασμών Ελλήνων κατοίκων σε χώρες-μέλη της Ε.Ε. θα αξιοποιηθεί από το σύνολο των τραπεζών στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν δραστικότερα το πρόβλημα των κόκκινων δανείων, που φθάνουν τα 100 δισ. ευρώ.

Το θέμα αγγίζει άμεσα αυτούς που θεωρούνται στρατηγικοί κακοπληρωτές, δηλαδή οφειλέτες που έχουν πάψει να αποπληρώνουν τα δάνειά τους στην Ελλάδα και την ίδια στιγμή διατηρούν καταθέσεις στο εξωτερικό.

Πηγή: kathimerini.gr

 

Χάρη στα χαμηλά επιτόκια η Γερμανία κατέβαλε τα τελευταία χρόνια πολύ λιγότερα χρήματα από τα προβλεπόμενα για την εξυπηρέτηση του χρέους της και υπολογισμοί της Bundesbank κάνουν λόγο για 290 δισ. ευρώ.

Η αλήθεια είναι ότι το κοινό νόμισμα επεφύλασσε στους γερμανούς αποταμιευτές δυσάρεστες εκπλήξεις. Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και λόγω των χαμηλών επιτοκίων, οι χρηματικές περιουσίες των Γερμανών συρρικνώθηκαν αισθητά: μόνον το 2017, κατά 38 δισ. ευρώ όπως κατέδειξε πρόσφατη έρευνα. Πρόκειται όμως μόνο για τη μισή αλήθεια.

Διότι τα τελευταία δέκα χρόνια η Γερμανία κατέβαλε πολύ λιγότερα για την εξυπηρέτηση του χρέους της απ΄ ό,τι παλαιότερα. Από το 2008, συγκεκριμένα, το γερμανικό δημόσιο εξοικονόμησε συνολικά 290 δισ. ευρώ σε τόκους. 

Μόνο το 2017, η ομοσπονδία, τα κρατίδια, οι δήμοι και τα ασφαλιστικά ταμεία πλήρωσαν 50 δισ. ευρώ λιγότερα λόγω των χαμηλών επιτοκίων σε σύγκριση με την προ κρίσης εποχή. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν προσωρινοί υπολογισμοί της γερμανικής Bundesbank που επικαλείται η οικονομική εφημερίδα Handelsblatt.

Κατακόρυφη μείωση

Για την ανάλυσή της, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα συνέκρινε το επίπεδο των επιτοκίων του 2007, τη χρονιά δηλαδή πριν ξεσπάσει η οικονομική κρίση, με τα εκάστοτε επίπεδα των χρόνων που ακολούθησαν. 

Ενώ η Γερμανία δανείζονταν το 2007 με επιτόκια μέσης απόδοσης 4,23%, έφτασε να δανείζεται το 2017 έναντι επιτοκίων μόλις 1,86%. 

Η συνεχής πτώση των επιτοκίων δανεισμού είχε φυσικά ως αποτέλεσμα το γερμανικό δημόσιο να καταβάλει όλο και λιγότερα χρήματα για την εξυπηρέτηση του χρέους. 

Ενώ για παράδειγμα η ομοσπονδία κατέβαλε το 2008 40,2 δισ. ευρώ σε τόκους, το 2016 πλήρωσε μόλις 17,5 δισ. ευρώ, λιγότερα δηλαδή από τα μισά.

Ωφελούνται τελικά και οι αποταμιευτές

Αυτή η τεράστια εξοικονόμηση ωφελεί φυσικά και τους γερμανούς φορολογούμενους και αποταμιευτές, επισημαίνει η Handelsblatt. 

Διότι τα χρήματα στους προϋπολογισμούς της κεντρικής κυβέρνησης, των κρατιδίων και των δήμων και κοινοτήτων, που έπρεπε να καταβληθούν παλαιότερα για την αποπληρωμή επιτοκίων, μπορούν να επενδύονται, για παράδειγμα, στην εκπαίδευση ή τις υποδομές. 

Ή και για τη μείωση της φορολογίας την οποία διαπραγματεύονται τα δυο μεγάλα κόμματα στις εν εξελίξει διερευνητικές.

Πολλοί οικονομολόγοι προειδοποιούν πάντως τους δυνητικούς κυβερνητικούς εταίρους να μην εκμεταλλευτούν την ευνοϊκή συγκυρία για αύξηση των κοινωνικών δαπανών. 

Διότι όταν ανέβουν και πάλι τα επιτόκια - και αυτό σύμφωνα με τους ίδιους είναι απλώς θέμα χρόνου - τότε θα αυξηθεί και το κόστος δανεισμού για τα δημόσια ταμεία. 

Εάν αυξανόταν το επιτόκιο δανεισμού της Γερμανίας κατά μόλις μια ποσοστιαία μονάδα, το δημόσιο θα έπρεπε να καταβάλει κάθε χρόνο 20 δισ. ευρώ περισσότερα για την εξυπηρέτηση του χρέους.

Πηγή: tanea.gr